خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا

ساخت وبلاگ
1 مداومت دربعدازنماز واجب بعداززیارت بزرگان و قبل ازخواب 2  برتر از هزاررکعت  3 باعث سنگینی میزان اعمال انسان  4 باعث خشنودی خدامیشود 5 سبب رفتن به بهشت میشود شرایط تسبیح حضرت زهرا 1 حضور قلب   2 بلا فاصله بودن تسبیح بعدازنماز 3 اذکارتسبیح بدون وقفه گفته شود اسراروآثار  1نجات ازشقاوت  2 دوری شیطان و خشنودی خدا 3 شفای کم شنوایی ودردجسمانی  4  برائت از دوست و نفاق 5 موجب غفران الهی میشود  چند حدیث  امام باقر : خداوندازحیث حموستایش عبادت نشد که برتروافضل ترازتسبیح حضرت فاطمه باشدواگرچیزی وفظیلت ترازآن بودهرآینه رسول خدا آن چیز را به فاطمه میبخشید امام صادق : هرکس بعدازنمازواجب تسبیح فاطمه زهرارابه جاآوردقبل ازاینکه پای راست ازبالای پای چپ بردارد جمیع گناهان اوآمرزیده میشود امام صادق : تسبیح حضرت زهرا درهرروزبعدازهرنمازدرنزدمن دوستداشتنی ترازهزاررکعت نمازکه درهرروزخوانده شود امام صادق : هرکس شب راباتسبیح فاطمه سپری کندازمردان و زنانی میباشد که خدارازیادیادمیکنند   امام صادق : هرکس تسبیح حضرت فاطمه رادرنمازواجب قبل ازاینکه پاهایش رابازکندخدابهشت رابراوواجب کند امام صادق : هرکس بعدازنمازواجب با تسبیح حضرت زهراصدباربه تسبیح خدای متعال بپردازدوبه دنبال آن کلمه (لااله الا الله) رابگویدخدااورامشمول مغفرت میکند امام صادق : ای اباهارون ما بچه های خودرا همانطورکه به نمازامرمیکنیم به تسبیح حضرت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا...
ما را در سایت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hadislog بازدید : 188 تاريخ : پنجشنبه 14 دی 1396 ساعت: 4:17

قدرت بدنی امام علیفاطمه بنت اسدمادر حضرت علی مگوید: هنگامی که علی (ع)مقداری رشدکرد من اورابامقداری پارچه پهنی محکم بستم ودرگهواره قراردادم ولی اوبادستان ودندان های خودٱنهاراشکافت سپس اورادردوپارچه پیچیدم ٱن دوپارچه رانیزشکافت به تعدادقطعات می افزودم واوهمه ٱنهاراپاره میکردتاجایی که وی رادرهفت قطعه که یکی ازٱنها ازجنس چرمویکی نیزازجنس ابریشم بودپیچیدم ولی اوهمه ٱنهاراشکافتعمرخطاب میگوید: زمانی که حضرت علی درگهواره بود ماری رادیدکه قصدنیش زدن ٱن حضرت رادارد دستان امام بسته بودولی اوتلاش نموده ودست راست خودراخارج نموده وباٱن گردن ماررا گرفت وٱن چنان فشردکه انگشتانش به داخل بدن مارفرورفته وماردرچنگ ٱن حضرت جان سپرد وقتی مادرش سررسید وماررادردست فرزنددیدفریادزدوازمردم کمک خواست مردم نیزجمع شدند انگاه مادرش خطاب به حضرت گفت :گویاتویکشیرخشمگین هستی !جاژبرجعفی میگوید :دایه امام علی زنی بودازبنی هلال که خودنیزکودکی داشت که یک سال از حضرت علی بزرگ تربودروزی دایه این دوطفل رادرخیمه گذاشت وبه دنبال کارخود رفته بودفرزنددایه ازخیمه خارج شدوخودبه سرچاهی که درنزدیکی خیمه بودرسانیدعلی نیزبااوهمراه بوددراین موقع پسرک به چاه نزدیک شدوباسربه داخل چاه واژگون شددرهمین لحظه علی که ازاوکوچکتربوداوراگرفت وهمینطورٱویزان نگه داشت ٱن حضرت بادندانش یک دست وبادستش پای اوراگرفت ٱنقدرنگه داشت تااینکه مادرش سررسی خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا...
ما را در سایت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hadislog بازدید : 158 تاريخ : پنجشنبه 14 دی 1396 ساعت: 4:17

سوره مباركه آل عمران كه سوره 3 قران مي باشد داراي 200 آيه مي باشد و در جزء 3و4 قرار دارد و داراي فضائل زير مي باشدابى بن كعب از رسول اكرم صلی الله علیه و آله نقل كرده است كه فرمود: «هر كس سوره آل عمران را بخواند خداوند به هر آيه‏اى امانى براى گذشت از پل دوزخ به او عطا مي كند».وابن عباس مي گويد: «پيغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: «هر كه سوره آل عمران را در روز جمعه بخواند تا وقتى كه خورشيد غروب كند خدا و فرشتگان براى او درود مى‏فرستند».و بريدة مي گويد: نبى اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: «سوره بقره و سوره آل عمران را ياد بگيريد زيرا آنها دو نور هستند و در روز قيامت براى كسى كه آنها را بداند مانند دو ابر يا دو پرده يا دو صف از پرندگان بر او سايه مى‏اندازند». خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا...
ما را در سایت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hadislog بازدید : 194 تاريخ : پنجشنبه 7 دی 1396 ساعت: 22:04

 سوره مباركه بقره كه سوره 2 قران مي باشد داراي 286 آيه مي باشد و در جزء 1و2و3 قرار دارد و داراي فضائل زير مي باشدسوره مباركه بقره در سخنان رسول اكرم صلی الله علیه و آله و اهل ‌بیت آن حضرت با اوصافى ستوده شده كه حاكى از جایگاه بلند این سوره است. همچنین پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: 7 سوره طولانى قرآن به جاى تورات به من عطا شده است،چنان كه «مِئین» به جاى انجیل و «مثانى» به جاى زبور به من عطا شده و با دریافت «مُفَّصل» (كه‌تقریباً 67 سوره است) بر دیگران برترى یافتم.در پاسخ پرسش از برترین سوره قرآن، از سوره بقره نام برده‌اند. سفارش مؤكد اهل‌بیت درباره فضیلت یادگیرى این سوره نیز نشان دیگرى از عظمت آن است. امام صادق علیه‌السلام فرمودند:سوره بقره و سوره آل ‌عمران در روز قیامت مانند دو قطعه ابر ‌بر سر قارى خود سایه مى‌افكنندپیامبر ‌اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: هر كس یك روز، سوره بقره را در خانه خود قرائت كند، سه روز آن خانه از گزند اهریمن مصون است؛ همچنین اگر یك شب آن را در خانه خود تلاوت كند، سه شب آن خانه از آسیب شیطان محفوظ است و شیطان به آنجا درنمى‌آید.در برخى روایات آمده ‌است كه تهى‌ترین خانه‌ها از خیر، خانه‌اى است كه در آن سوره بقره تلاوت نشود. در برخى روایات به تلاوت آیات خاصى از این سوره مانند 4 آیه نخست، آیة الكرسى و سه آیه پایانى آن ترغیب شده استدر جوامع روایى، اح خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا...
ما را در سایت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hadislog بازدید : 169 تاريخ : پنجشنبه 7 دی 1396 ساعت: 22:04

سوره مباركه حمد (فاتحه الكتاب) كه سوره 1 قران مي باشد داراي 7 آيه مي باشد و در جزء 1 قرار دارد و داراي فضائل زير مي باشد از رسول اكرم نقل شده است كه فرمود: هر كس سوره «فاتحه الكتاب» را بخواند بدو آن چنان پاداش مي دهند كه گويى دو ثلث قرآن را خوانده و بر هر مؤمن و مؤمنه صدقه داده است. همين مضمون از آن حضرت به سند ديگرى نقل شده است، با اين تفاوت كه گويى تمام قرآن را خوانده است.از ابىّ بن كعب نقل شده است كه گفت: من سوره فاتحه را بر رسول اكرم صلی الله علیه و آله خواندم. حضرت فرمود: قسم به كسى كه جانم در دست اوست در تورات و انجيل و زبور و حتى در خود قرآن مانند اين سوره نيست. اين سوره «امّ الكتاب» و «سبع مثانى» است و اين سوره بين خدا و بنده‏اش تقسيم شده است و براى بنده است آنچه بخواهد.محمّد بن مسعود عياشي نقل مي كند كه رسول اكرم صلی الله علیه و آله به جابر فرمود: اى جابر آيا بهترين سوره‏اى را كه خدا در كتابش نازل كرد به تو بياموزم؟ جابر عرض كرد: آرى. پدر و مادرم فدايت باد يا رسول اللَّه بمن ياد ده. پس رسول اكرم سوره حمد را كه امّ الكتاب است به او آموخت. سپس فرمود: اى جابر! دوست دارى از فضيلت آن براى تو بگويم؟ گفت: بلى پدر و مادرم فدايت. حضرت فرمود: اين سوره شفاء هر درد و بيمارى است جز مرگ.امیرالمومنین علیه السلام از رسول اكرم نقل مي كند كه خدا به من گفت: «وَلَقَدْ آتَيْناكَ سَبْعاً مِنَ خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا...
ما را در سایت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hadislog بازدید : 154 تاريخ : پنجشنبه 7 دی 1396 ساعت: 22:04

معاد، رکن جهان‌بينى اسلامي: معاد از شروط مسلمانى است. رسول الله پس از اصل توحيد به مهمترين اصلى که توصيه فرموده است اصل معاد است. در قرآن کريم آيات زيادى در مورد معاد و به طور کلى عالم پس از مرگ وجود دارد. منتها در 12 آيه رسماً پس از ايمان به خدا از ايمان به روز آخر ياد کرده است. تعبير يوم آخر: قرآن با اين تعبير به دو نکته اشاره کرده است: 1 - جهان دو دوره دارد و هر دوره را به عنوان يک روز تعبير کرده است، دورهِ دنيا و دورهِ آخرت. 2 - سعادت ما در گرو اين است که به آن دو دوره ايمان بياوريم از اين جهت که ما را متوجه عکس‌العمل اعمال خود مى‌کند يعنى بدانيم اعمال ما نابود نمى‌شود بلکه باقى مانده و در روزى ديگر به حساب آن رسيدگى مى‌شود و البته سعادت ما در آن روز نيز از آن جهت وابسته به اين ايمان است که مايهِ حيات سعادت‌آميز يا شقاوت آلود ما مى‌شود. منبع و منشاء ايمان به حيات اخروي: منشاء ايمان به معاد قبل از هر چيز وحى است. بشر بعد از شناخت خدا و ايمان به صدق گفتار پيامبران به اصل معاد ايمان مى‌آورد. پس درجهِ ايمان فرد به حيات اخروى منبعث از دو مطلب است: 1 - درجهِ ايمانش به اصل نبوت 2 - سطح معارف فرد و تصور او از اصل معاد. علاوه بر راه وحى يک سرى راههاى ديگر و قرائن و شواهدى موجود است که نتيجهِ تلاش علمى و عقلى بشر است و حداقل تأييدى است بر اصل معاد که عبارتند از: راه شناخت خدا، راه شناخت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا...
ما را در سایت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hadislog بازدید : 175 تاريخ : پنجشنبه 7 دی 1396 ساعت: 22:04

1 مداومت دربعدازنماز واجب بعداززیارت بزرگان و قبل ازخواب 2  برتر از هزاررکعت  3 باعث سنگینی میزان اعمال انسان  4 باعث خشنودی خدامیشود 5 سبب رفتن به بهشت میشود شرایط تسبیح حضرت زهرا 1 حضور قلب   2 بلا فاصله بودن تسبیح بعدازنماز 3 اذکارتسبیح بدون وقفه گفته شود اسراروآثار  1نجات ازشقاوت  2 دوری شیطان و خشنودی خدا 3 شفای کم شنوایی ودردجسمانی  4  برائت از دوست و نفاق 5 موجب غفران الهی میشود  چند حدیث  امام باقر : خداوندازحیث حموستایش عبادت نشد که برتروافضل ترازتسبیح حضرت فاطمه باشدواگرچیزی وفظیلت ترازآن بودهرآینه رسول خدا آن چیز را به فاطمه میبخشید امام صادق : هرکس بعدازنمازواجب تسبیح فاطمه زهرارابه جاآوردقبل ازاینکه پای راست ازبالای پای چپ بردارد جمیع گناهان اوآمرزیده میشود امام صادق : تسبیح حضرت زهرا درهرروزبعدازهرنمازدرنزدمن دوستداشتنی ترازهزاررکعت نمازکه درهرروزخوانده شود امام صادق : هرکس شب راباتسبیح فاطمه سپری کندازمردان و زنانی میباشد که خدارازیادیادمیکنند   امام صادق : هرکس تسبیح حضرت فاطمه رادرنمازواجب قبل ازاینکه پاهایش رابازکندخدابهشت رابراوواجب کند امام صادق : هرکس بعدازنمازواجب با تسبیح حضرت زهراصدباربه تسبیح خدای متعال بپردازدوبه دنبال آن کلمه (لااله الا الله) رابگویدخدااورامشمول مغفرت میکند امام صادق : ای اباهارون ما بچه های خودرا همانطورکه به نمازامرمیکنیم به تسبیح حضرت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا...
ما را در سایت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hadislog بازدید : 160 تاريخ : پنجشنبه 7 دی 1396 ساعت: 22:04

در اهمیت و فضیلت این آیه همین بس که از پیامبر گرامی اسلام ص نقل شده است که از ابی بن کعب سؤال کرد و فرمود: کدام آیه برترین آیه کتاب اللَّه است؟ عرض کرد: اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ، پیامبر ص دست بر سینه او زد و فرمود: دانش بر تو گوارا باد، سوگند به کسی که جان محمد ص در دست او است این آیه دارای دو زبان و دو لب است که در پایه عرش الهی تسبیح و تقدیس خدا میگوید. چرا آیت الکرسی این قدر با فضیلت شمرده می شود؟ از کجا فهمیدند که این دو آیه سوره بقره، آیت الکرسی است؟در پاسخ به مطالب ذیل توجه کنید : 1- در اهمیت و فضیلت این آیه همین بس که از پیامبر گرامی اسلام ص نقل شده است که از ابی بن کعب سؤال کرد و فرمود: کدام آیه برترین آیه کتاب اللَّه است؟ عرض کرد: اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ، پیامبر ص دست بر سینه او زد و فرمود: دانش بر تو گوارا باد، سوگند به کسی که جان محمد ص در دست او است این آیه دارای دو زبان و دو لب است که در پایه عرش الهی تسبیح و تقدیس خدا میگوید.در حدیث دیگری از علی ع از پیامبر ص میخوانیم که فرمود:سید القرآن البقره و سید البقره آیه الکرسی یا علی ان فیها لخمسین کلمه فی کل کلمه خمسون برکه : برگزیده قرآن سوره بقره و برگزیده بقره، آیه الکرسی است، در آن پنجاه کلمه است و در هر کلمه‏ای پنجاه برکت است.و در حدیث دیگری از امام باقر ع آمده است: هر خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا...
ما را در سایت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hadislog بازدید : 229 تاريخ : پنجشنبه 7 دی 1396 ساعت: 22:04

1-عوامل فلاح و رستگارى خداى سبحان عامل فلاح و رستگارى و پيروزى و نجات انسان را سه چيز مى شمرد : قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى، و ذکر اسم ربه فصلى /سوره اعلى ، آيه 14 و 15 مسلما رستگار مى‌شود کسى که خود را تزکيه کند و نام پروردگارش را به ياد آورد و نماز بخواند. 2-نجات از شعله‌هاى نوزده گانه آتش عبدالله بن مسعود گويد: هر که خواهد از شعله‌هاى نوزده گانه آتش دوزخ نجات يابد،بسم الله الرحمن الرحيمگويد، زيرابسم الله الرحمن الرحيمنوزده حرف است و خداوند تعالى هر حرفى را سپرى در برابر يکى از آن شعله ها قرار مى دهد.   3-آغاز هر کار با نام خدا رسول اکرم صلي الله عليه و آله فرمود:هر امر خطيرى اگر بابسم الله الرحمن الرحيمآغاز نشود، آن امر ناقص و ناتمام خواهد ماند.   4-جواز بهشت رسول اکرم صلي الله عليه و آله فرمود: هيچ کس به بهشت در نيايد مگر با جوازبسم الله الرحمن الرحيمبه اين گونه: بسم الله الرحمن الرحيماين نوشته‌اى است از سوى خداوند ويژه فلان پسر فلان ، او را در بهشت به جايگاه بلندى وارد سازيد که شاخه هاى ميوه آن آويخته و نزديک و در دسترس ‍ باشد.   5-اسم اعظم خداوند امام رضا عليه السلام فرمودند:بسم الله الرحمن الرحيمبه اسم اعظم (خداوند) از سياهى چشم به سفيدى آن نزديکتر است.   6-معنى بسم على بن حسن بن فضال به نقل از پدرش مى گويد: از حضرت امام رضا عليه السلام تفسيربسم الله الرحمن الرحيمرا پرسيدم . خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا...
ما را در سایت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hadislog بازدید : 166 تاريخ : پنجشنبه 7 دی 1396 ساعت: 22:04

جایگاه معاد در قرآن کریم اصل معاد در دین مبین اسلام بدان معناست که همه انسانهایی که در این عالم به دنیا آمده و بعد از مدتی زندگی در این عالم می میرند، همگی در جهان دیگری زنده شده و در قیامت در دادگاه عدل الهی حضور یافته و پس از رسیدگی به اعمال و رفتار آنها در دنیا، در بهشت و سعادت جاودانه یا در دوزخ خشم و غضب الهی همیشه خواهند بود. یک نظر اجمالی به آیات قرآن کریم نشان می دهد که در میان مسائل عقیدتی هیچ مسأله ای در اسلام بعد از توحید به اهمیت مسأله معاد و اعتقاد به حیات بعد از مرگ و حسابرسی اعمال بندگان و پاداش و کیفر و اجرای عدالت نیست. وجود حدود هزار و دویست آیه درباره معاد در قرآن و این که بسیاری از سوره های اواخر قرآن به طور کامل یا به طور عمده درباره معاد و مقدمات و علایم و نتایج آن سخن می گوید، شاهد گویای این مدعا است. در جای جای قرآن مجید بعد از موضوع ایمان به خدا، ایمان به جهان دیگر آمده و تقریبا در 30 آیه این دو موضوع را قرین هم قرار داده و یؤمنون بالله و الیوم الآخر یا تعبیری شبیه آن فرموده است و در بیش از صد آیه اشاره به الیوم الآخر یا الآخر فرموده است.(1) در راه ارائه همین مسأله و بیان همین اندیشه ها و اعتقادات بود که پیامبر اسلام(ص) گرفتار مشقتها و آزار و اذیتهای سخت و طاقت فرسای مشرکین شدند و همچون سایر انبیای الهی مورد تهمت های فراوان قرار گرفتند، تا آنجا که او را مج خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا...
ما را در سایت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hadislog بازدید : 126 تاريخ : پنجشنبه 7 دی 1396 ساعت: 22:04

حرف (راء) در شرايط زير (تفخيم ) مى شود. 1 ـ راء مفتوح يا مضموم ، مانند: رَحيمُ ـ فَرَضَ ـ قُدِرَ ـ اَرادَ ـ رُزِقَ ـ حُرُماتِ ـ تَذَرُ ـ رُوحُ 2 ـ راء ساكن كه ماقبل آن مفتوح يا مضموم باشد، مانند: مَرْعى ـ نَهَرٍ (نَهَرْ) ـ اُرْسِلَ ـ فَاهْجُرْ ـ حُمُرٌ (حُمُرْ) 3 ـ راء ساكن ماقبل ساكن كه قبل از آن مفتوح يا مضموم باشد (در هنگام وقف پيش مى آيد)، مانند: وَالْفـَجـْرِ (وَالْفـَجـْرْ) ـ وَالْعـَصـْرِ (وَالْعـَصـْرْ) ـ عُسْرٍ (عُسْرْ) ـ لَفى خُسْرٍ (لَفى خُسْرْ) ـ فِى الْغارِ (فِى الْغارْ) ـ شَكُورٌ (شَكُورْ). ********** 1 ـ راء ساكن كه ماقبل آن ، ياء ساكن باشد ترقيق مى شود (در هنگام وقف پيش مى آيد)، مانند: خَيْرَ (خَيْرْ) ـ سَيْرَ (سَيْرْ) ـ غَيْرِ (غَيْرْ) 2 ـ در كلمات (يَسْرِ ـ اَسْرِ ـ نُذُرِ) كه در اصل (يَسْرى ـ اَسْرى ـ نُذُرى ) بوده است ، در هنگام وقف ، ترقيق حرف راء بهتر است . ********** حرف (راء) در شرايط زير (ترقيق ) مى شود. 1 ـ راء مكسور، مانند: رِزْقاً ـ ريحٌ ـ حَرِّقُوهُ ـ اَنْذِرِ النّاسَ ـ نُذُرِ 2 ـ راء ساكن كه ماقبل آن مكسور باشد، مانند: مِرْيَةٍ ـ اُحْصِرْتُمْ ـ عَسِرٌ (عَسِرْ) ـ قُدِرَ (قُدِرْ) 3 ـ راء ساكن ماقبل ساكن كه ماقبل آن مكسور باشد (در هنگام وقف پيش مى آيد)، مانند: سِحْرٌ (سِحْرْ) ـ ذِكْرٌ (ذِكْرْ) ـ خَبيرٌ (خَبيرْ) ********** 1 ـ راء ساكنى كه بعد از همزه وصل خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا...
ما را در سایت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hadislog بازدید : 146 تاريخ : جمعه 1 دی 1396 ساعت: 12:00

تـفـخـيـم در لغـت ، (مـتـرادف كـلمـه (تـسمين ) به معناى (تعظيم و بزرگداشت ) مى باشد، و در اصـطـلاح ، عـبـارت اسـت از: (درشـت و غـليـظ اداء كـردن حرف بطورى كه دهان از صداى آن پر شود). تـرقـيـق در لغـت ، (ضـد تفخيم ) به معناى (رقيق كردن و از غلظت چيزى كاستن ) مى باشد، و در اصطلاح ، عبارت است از: (نازك و رقيق ادا كردن حرف ). ********** تمام حروف استعلا بدون استثنا تفخيم مى گردند و اين حالت در چهار حرف (ص ـ ض ـ ط ـ ظ) قويتر است . لازم بـه يـادسـپـارى اسـت كه تفخيم ، در حرف مفتوح ، بيشتر بوده و در حرف مضموم و ساكن ، متوسط، و در حرف مكسور، اندك است . هـمـه حـروف اسـتـفـال ، تـرقـيـق مـى شـونـد بـجـز دو حـرف آخـر (ر ـ ل ) كه در برخى موارد تفخيم مى گردند. احكام هر يك بيان خواهد شد. لازم بـه يـادسـپـارى اسـت كـه الف مـدّى تـابـع حـرف مـاقـبـل است و چنانچه حرفى تفخيم شود، الف مدّى بعد از آن نيز تفخيم و در غير اين صورت ، ترقيق مى گردد. ********** اصـل ، در تـلفـّظ (لام ) تـرقـيـق اسـت و تـغـليـظ(21) آن تنها در لفظ جلاله (اللّه ) صورت مى گيرد، به شرط آنكه ماقبل آن ، حرفِ مفتوح يا مضموم قرار گيرد. اگر ماقبل لفظ (اللّه ) حرف مكسور باشد، ترقيق مى گردد. خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا...
ما را در سایت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hadislog بازدید : 145 تاريخ : جمعه 1 دی 1396 ساعت: 12:00

قـلقـله در لغـت ، بـه مـعـنـاى (اضـطراب ، جُنبش ) مى باشد، و در اصطلاح ، عبارت است از (آزاد نمودن صداى حرف در هنگام سكون ). حروف قلقله عبارتند از: (ب ـ ج ـ د ـ ط ـ ق ) كه در عبارت (قُطْبُ جَدّ) گرد آمده اند. در حـالت سـكـون (اعـم از ايـنـكـه ذاتـى بـاشـد يـا عـارضـى )، صـداى حـرف ، بـطـور كامل متوقّف مى گردد و تنها راه تلفّظ، آزاد نمودن صداى آنهاست . صداى ايجاد شده ، بيشتر ميل به فتحه دارد. قلقله اى كه در آخر كلمه و هنگام وقف پديد آيد، آشكارتر از موردى است كه در وسط كلمه باشد و چـنـانـچه مشدّد نيز باشد، قلقله از حالت قبل نيز آشكارتر مى شود. بايد در قلقله غير مشدّد، دقّت نمود كه بصورت مشدّد تلفّظ نشود. ********** ليـن در لغـت ، بـه مـعناى (نرمى ) (ضد خشونت ) مى باشد، و در اصطلاح ، عبارت است از: (به نرمى ادا شدن حرف ). دو حـرف واو سـاكـن مـا قبل مفتوح و ياء ساكن ما قبل مفتوح را كه به نرمى اداء مى شوند (حروف ليـن ) نـامـنـد و بـايـد دقـّت نـمـود كـه فـتـحـه مـاقـبـل آنـهـا بـطـور كامل ، واضح و آشكار شده و ميل به ضمّه و كسره پيدا نكند. خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا...
ما را در سایت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hadislog بازدید : 150 تاريخ : جمعه 1 دی 1396 ساعت: 12:00

استعلا در لغت ، به معناى (برترى طلبى ، ميل به بلندى ) مى باشد، و در اصطلاح ، عبارت است از (ميل ريشه زبان به طرف سقف دهان در هنگام تلفظ حرف ). در اثر اين صفت ، حرف حالت پرحجم و درشتى به خود مى گيرد. ********** حروف استعلا عبارتند از: (خ ـ ص ـ ض ـ ط ـ ظ ـ غ ـ ق ). در هنگام اداى چهار حرف (ص ـ ض ـ ط ـ ظ) قسمتى از سطح زبان ، سقف دهان را مى پوشاند و در نتيجه ، اين حروف درشت تر و غليظتر از سه حرف ديگر تلفّظ مى شوند. ********** اسـتـفـال در لغـت ، بـه معناى (پايين آمدن ، پست شدن ) مى باشد، و در اصطلاح ، عبارت است از (پايين آمدن سطح زبان از كام بالا). در اثر اين صفت ، حرف ، نازك و كم حجم تلفّظ مى شود. بجز هفت حرف استعلا، بقيّه حروف داراى صفت استفال مى باشند. # يـادسـپـارى : در تـلفـّظ كـلمـات بـايد دقّت شود كه هر حرف با صفت خود اداء شود و حالت حرف مجاور را به خود نگيرد. خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا...
ما را در سایت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hadislog بازدید : 158 تاريخ : جمعه 1 دی 1396 ساعت: 12:00

حرف (طاء) و (تا) در فارسى مانند هم ادا مى شوند.
حرف (طاء) مانند حرف (تاء) از تماس روى سر زبان با ناهمواريهاى كام بالا ادا مى شود، با اين تفاوت كه صدا در حرف (طاء) درشت و پرحجم مى باشد.

**********

حـرف (صـاد) مانند حرف (سين ) از سر زبان و پشت دندانهاى پيشين پايين تلفّظ مى شود، با اين تفاوت كه صدا در حرف (صاد) درشت و پرحجم مى باشد.

**********

حـرف (ضـاد) از تـمـاس كـناره زبان (هر طرف كه ميسّر باشد) با دندانهاى كرسى بالا (همان طرف ) و كشيده شدن بر آنها ايجاد مى شود و آن را بايد درشت و پرحجم اداء كرد.

خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا...
ما را در سایت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hadislog بازدید : 161 تاريخ : جمعه 1 دی 1396 ساعت: 12:00

غـيـن و قـاف در فـارسـى ، مـثـل هـم تـلفـّظ مـى شـونـد، حال به نحوه اداى هر يك در زبان عربى ، دقّت كنيد. حرف (قاف ) به كمك زبان كوچك و با شدّت و سختى گفته مى شود بطورى كه صوت ، قطع مى گردد، ولى حرف (غين ) از انتهاى حلق و با سستى تلفّظ شده و صدا در آن كشيده مى شود، همچنين حرف (غين ) بايد درشت ادا شود. ********** ايـن حرف در فارسى مثل (سين ) تلفّظ مى شود. براى تلفّظ صحيح اين حرف ، بايد آن را از سر زبان و سر دندانهاى پيشين بالا و به حالت دميدگى ادا كرد. حـروف (ذال )، (زا)، (ظـاء) و (ضـاد) در فـارسـى مـثـل هم تلفّظ مى شوند ولى در عربى با هم فرق دارند. بـراى اداى حـرف (ذال ) از سـر زبـان و سـر دنـدانـهاى پيشين بالا استفاده مى كنيم تا از حرف (زاء) مـتـمـايـز گـردد، لازم بـه يـادسـپـارى اسـت كـه حـرف (ذال ) را بايد بصورت نازك و كم حجم ادا كرد. خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا...
ما را در سایت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hadislog بازدید : 133 تاريخ : جمعه 1 دی 1396 ساعت: 12:00

در اداى حرف (واو) لبها بدون برخورد با دندانها به حالت غنچه در مى آيد و اين حرف از ميان دو لب تلفّظ مى شود.

اين حرف در فارسى به شكل (هـاء) تـلفّظ مى شود. براى تلفّظ صحيح آن كافى است آن را از وسط حلق و با فشردگى ، ادا كنيم تا با حرف (هاء) اشتباه نشود.

ايـن حـرف در فـارسـى بـصـورت (هـمـزه ) تـلفـّظ مـى شـود. حال به تفاوت اين دو در عربى توجّه فرماييد:
(هـمـزه ) ساده گفته مى شود و هنگام سكون صدا در آن قطع مى گردد ولى حرف (عين ) از وسط حلق ، ادا شده و هنگام سكون صدا در آن تقريباً قطع نمى شود.

خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا...
ما را در سایت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hadislog بازدید : 138 تاريخ : جمعه 1 دی 1396 ساعت: 12:00

تـجـويـد در لغـت ، مـتـرادف بـا كلمه (تحسين ) به معناى (نيكو گردانيدن ) است و در اصطلاح ، عبارت است از قواعد و دستورهاى صحيح اداء كردن حروف از نظر مخارج ، صفات و احكام آن . بـا رعـايت قواعد تجويد، قرآن همان گونه كه در آغاز اسلام خوانده و شنيده مى شد، قرائت مى گـردد و در نـتـيـجـه ، قرآن از تغيير و تحريف ، محفوظ مانده ، آهنگ زيبا و دلنشين آن نيز از بين نمى رود. هر حرفى داراى شكل ، اسم و تلفّظى خاص مى باشد. در كـتـاب روخـوانى قرآن با شكلها و اسمهاى حروف آشنا شديد. در اين كتاب به يارى خداوند رحـمـان ، بـا نـحـوه تـلفـّظ حـروف عـربـى آشـنـا خـواهـيـد شـد. قبل از توضيح آنها به بررسى چند مطلب كه بى ارتباط با شكلها و اسمهاى حروف نيست مى پردازيم : ********** الف در زبان عرب بر دو قسم است :  1 ـ الف حركت ناپذير 2 ـ الف حركت پذير 1 ـ الف حركت ناپذير: بعد از حرف مفتوح قرار مى گيرد و باعث مى شود كه مدّ و كشش صداى فتحه آن حرف ، دو برابر شود از اين رو، به آن (الف مدّى ) مى گويند، مانند: كَانَ ـ دَعَا ـ عَلاَ مَاتٍ 2 ـ الف حـركـت پـذيـر: هـمـان هـمـزه (ء) اسـت ********** برخى تعداد الفباى عربى را 28 حرف و بعضى ديگر 29 حرف مى دانند. اخـتـلاف بـر سـر (الف مـدّى ) اسـت . عـدّه اى آن را يـك حـرف مستقل مى دانند و بعضى ديگر بر اين عقيده اند كه (الف مدّى ) تنها يك صداى كشيده مانند (واو و ياء مدّى ) مى ب خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا...
ما را در سایت خطبه 001-آغاز آفرینش آسمان و...  عجز انسان از شناخت ذات خدا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hadislog بازدید : 129 تاريخ : جمعه 1 دی 1396 ساعت: 12:00